Fredagssmys

Bloggen har kommit att handla mest om min resa bort från ångesten, men tanken var ju att den skulle handla lika myckat om ekonomi och köpstopp. Även i verkliga livet har ångestkampen fått mest energi. Men av olika anledningar har jag idag fått tillbaka energin och motivationen att köra på med köpstopp och strikt budget. Nu verkar jag även fått med mig maken, som inte är så pigg på förändringar.

Den sista veckan har jag haft en del ångest, men vem skulle inte få det nr man riskerar att mista sitt jobb...??? Dessutom är mensen på gång och då blir jag känsligare, så det får vara ok, och jag hoppas att den fortsätter fasa ut sig ur mitt liv!

Nya cheferna verkar i alla fall väldigt bra, även de nya kollegor som jag träffat än så länge. Jag hoppas på att få jobba kvar. Enligt min läkare så är det mitt jobb som är sista förändringen som måste till för att bli av med ångesten. Så nu hoppas jag att den försvinner iom ägarbytet.(ångesten kan gärna få flytta med fd chefen till huvudstaden... ;-)) Vi kommer ha helt andra förutsättningar och support nu. Och det känns fantastiskt bra.=)

Tillbaka till köpstoppet nu då. Det blir kuvertmetoden, och sälja av saker. Pengarna för sakerna vi säljer tänkte jag dela upp på 50% sparande och 50% till nödvändiga inköp. Och vad är då nödvändiga inköp för mig? Jo, kläder till barnen i första hand, men även vi kan behöva något nytt ibland(speciellt jag som har ett jobb med krav att se prydlig ut, mannen har arbetskläder) det kan vara saker till hemmet, hunden, trädgården eller bilen tex. Själva husrenoveringen kommer vi få ta från lönepengarna men inredningsdetaljerna kommer från försäljning. Jag har även räknat småpengarna som jag tömt i en skål under ganska lång tid, nästan 800kr fanns det där. -> 400kr sparande och 400kr som start på konsumtionskontot. Inte så mycket när man gärna köper bankläderna på Polarn o Pyret... Men H&M har oxå fina kläder, och mycket kan jag sy själv! Och tyger har jag i MASSOR!!! Ikväll tänkte jag panta alla flaskor som står och skräpar i städskåpet, de pengarna kommer delas på samma sätt. =) Nu gäller det att jag orkar att fota och lägga ut på nätet, min ork är ju inte den bästa alltid... Och sådant är det alltid jag som får ordna med i vårt hem. :-/

Nu vill jag verkligen lyckas med detta. Min dotter har dessutom utmanat mig på godisstopp fram till studenten(jag äter godis varje dag) så köpstoppet gäller oxå tills dess. Då gör vi en utvärdering och ser hur vi känner och hur det ser ut på våra konton.

Om ni vill bli inspirerade till köpstopp så har jag två bra bloggar, som tyvärr inte är aktiva längre. Men där man kan läsa gamla och inspirerande inlägg. =) http://www.minnastankar.blogspot.se/ http://na.se/bloggar/2.6398

Nu ska jag samla ihop lokaflaskorna(jag ääälskar naturellt bubbelvatten) och åka till ångest-ICA, sedan blir det fredagsmys med grönsaker och dip till Let´s dance.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0