Helt ok dagar

Torsdag och fredag har varit ganska bra dagar. Lite ångest efter lunch på jobbet, men inte riktiga attacker. Handlade mat utan ångest i torsdags, och det vet jag inte när det hände sist. Dessutom var det vid kl 17, och inte helt lugnt i affären. Nu var inte minstingen med, och då är det lite enklare att handla. Men jag ser det ändå som en seger! :-)

I torsdags var det exakt tre år sedan min ångest bröt ut. Jag har haft det i två omgångar i mitt liv tidigare. Då valde jag medicin som behandling. Den här gången ska jag göra allt för att klara det utan. Jag har en ask tabletter i skåpet, men som det känns nu kommer jag inte använda dem. Jag gillar inte att ta medicin, eller jag får ångest av tanken... Medicinsk yoga, meditation, motion, kbt och exponeringsövningar är vad jag väljer att behandla mig med. Om jag av någon anledning börjar må mycket sämre, så kommer jag såklart överväga medicin. Men har förmånen att få bra hjälp från vc i mitt ångestprojekt.

När jag började med yoga kunde jag vidga min bröstkorg 3 cm. (skillnaden mellan utandning och fulla lungor) tjejer ska ha 8-10. Men när man typ hyperventilerar och andas korta andetag som man gör när man har mycket ångest, så vidgas inte bröstkorgen som den ska. Det är ett mått för att mäta hur mycket ångest man bär på.

När jag yogat i två månader var mitt mått 6cm, och nu har det snart gått 2 månader till. Det ska bli kul att höra vad måttet är nästa gång. Medicinsk yoga bygger på andningen, och tanken att kan man kontrollera andningen kan man kontrollera kroppen. Man får ett skönt lugn i kroppen efter och under passen. Och alla som har ångest vet ju hur skönt det är när oron och spänningarna försvinner en stund.

När jag började yoga mådde jag mycket sämre en period. Men sjukgymnasten försäkrade mig om att det var possitivt, att det visade att yogan har effekt på mig. Gammal ångest och spänningar rensas ut, och det märker man av. Precis som man ofta mår sämre i början om man väljer medicin. Nu är jag glad att jag orkade stå ut! Och hoppas att det till slut ska leda till att ångesten försvinner. Precis som den gjorde efter de två första omgångarna med ångest!

Det blev ett lite rörigt inlägg skrivet på telefonen. Många tankar som kommer på natten...

En sak jag vill tipsa om, om man har svårt att sova är spikmatta. Vidrigt de första gångerna. Men sedan hjälper det faktiskt. Jag hade otroligt svårt att sova, och kan fortfarande vakna på natten med rusande hjärta och ångestklump i magen. (det hände varje natt tidigare) Och då lägger jag mig på spikmattan i sängen, gör andningsövningar och kroppen slappnar av och somnar om. Både yogan och spikmattan var sådant jag som teoretiker var tveksam till. Nu har jag valt att acceptera att de funkar. Och lägger ingen energi på att fundera på hur och varför, kunskap om kroppens chakran och allt sådant överlåter jag till sjukgymnasten. ;-) doktorn sade även att spikmattan är bra vid ångest, just för att träna på att "stå ut", för det gör väldigt ont först för att sedan bli väldigt skönt. Lite som om man härdar ut en ångestattack.

Nu ska jag faktiskt lägga mig på spikmattan och försöka somna om. Trevlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0