Spartips

Jag har ett block där jag skriver upp ALLT som har med ekonomin att göra. Jag gör budgetar, uträkningar, skriver ner spartips och lägger upp strategier. Här är ett urval av min spartipslista, om någon är intresserad.

- Matsedel utifrån Ica/Coop-bladen.
- Skriva upp exakt ALLT man köper. Då ser man vart man kan skära ner på kostnader. De små utgifterna är oftast de som blir stora till slut.
- Minska elförbrukningen, tumla bara absolut nödvändiga saker, släcka lampor osv.
- Minska vattenförbrukningen. (själv duschar jag alldeles för länge, älskar värmen...)
- Betala av lån och krediter, då minskar utgifterna i framtiden.
- Inte låna eller ta krediter till annat än hus eller bil.(om man måste ha en bra bil)
- Se över alla rörliga kostnader, dem man kan påverka. Kan man få bättre villkor på telefonabbonemang, ringa mindre, åka mindre bil, träna på ett billigare gym, fixa till sina befintliga kläder och möbler istället för att köpa nytt.
- Sälja sådant man inte behöver.

Jag tänkte även ge exempel på att alla kan spara. Även om inte alla kan spara mycket, det handlar om att prioritera rätt. Ofta "unnar" vi oss saker för att vi mår dålig eller bra eller är värda dem. Det vi är värda är inte ett paket ciggaretter, en påse chips eller en fika på stan. Vi är värda en stabil ekonomi. Självklart ska man ha livskvalité, men man måste förstå att det är ett eget val vart vi lägger pengarna.

Jag tror att vi alla kan undvara 50kr/vecka oavsett livssituation. (de flesta mer än så) Men genom att göra medvetna val, tror jag absolut att detta går även med den tightaste ekonomin. Det ger 2600kr på ett år, efter fyra år blir det 10 400kr. Och då har jag inte tagit med någon ränta.

Kan man spara 500kr/månad (16kr/dag) blir det 6000kr på ett år, 24 000kr på fyra år och 60 000kr efter 10år. Och 16kr per dag, är det nog fler än jag som lägger på onödiga saker...

Det optimala är att alltid sätta undan 10% av lönen till sig själv. Alltså i en fond eller sparkonto med bra ränta. Men är det för mycket i början, kan man kanske börja med 2% och jobba sig uppåt. Det viktigaste är att man börjar investera i sin framtid.

En chokladkaka eller dricka/dag är 4745kr/år (13kr/st)

Chips/dip/dricka en gång i veckan blir 3380kr/år (65kr/vecka)

1pkt ciggaretter/dag för 50kr asken blir 18 250kr på ett år!!! En utlandssemester inklusive fickpengar som går upp i rök... Om man minskar ner med ett paket/vecka kan man spara 2600kr på ett år, ännu bättre att bara röka en halv ciggarett varje gång då sparar man in 9125kr/år. Rökare har ofta en förmåga att påstå att cigaretter är ett måste av olika anledningar. Men det är det inte!!! Det är ett beroende, en vana och ett val. Jag säger inte att det är lätt att sluta, men är man motiverad och verkligen vill så går det.  

Jag vet att det är jobbigt med en tight ekonomi, för jag har självt levt på extremt lite pengar som ensamstående mamma under flera år. Då körde jag samma metod som jag tagit upp nu inför arbetslösheten. Jag blev expert på att få pengarna att räcka till mycket. Trots att jag nu tjänat ganska bra under några år, så har jag inte släppt det tänket helt, även om jag köpt mycket mer kläder och saker till hemmet. Och varit dålig på att föra budget. Jag har försökt att investera i sådant som ökar i värde. En sommarstuga, som vi köpte när det var i dåligt skick, renoverade och nu hyr ut. Vi köpte den för 200000kr och den är nu värderad till drygt 600000kr. Vårt hus som även det är ett renoveringsobjekt som vi håller på att fixa till just nu för att värdera om till hösten. Får vi en bra värdering kan vi lägga om lånen och minska boendekostnaden med 2-3000kr/månad. Hoppas det blir så! Det är mitt drömhus, och jag är livrädd att inte kunna behålla det när jag inte jobbar!!! Det är billigare att bo i det än i lägenhet i vår stad, så jag hoppas det ska gå bra. Det är då inget lyxhus på något sätt, absolut inte. Utan ett charmigt gammalt slitet hus från början av 30-talet, med brutet tak och ett bra läge. Egentligen lite för litet, men jag bara älskar det. =)

Mitt drömjobb är att hjälpa människor som vill komma ur sitt ekorrhjul och få struktur i sin egen ekonomi. Jag har gjort ett antal budgetar och avbetalningsplaner åt vänner och bekanta, det är superkul. Speciellt då de ofta trott att de inte kan bli skuldfria eller inte har utrymme att spara. Men det finns alltid något man kan justera och komma igång faktiskt. Kanske något sådant jobb kan dyka upp nu...

Oj vad långt detta blev... Men jag tycker det är sååå roligt...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0